* Чим є хрещення?
Дверима в Церкву, як у Царство благодаті.
* Що з нього розпочинається?
Християнське життя.
* Що стає, з людиною, в хрещенні?
Вмирає для гріховного життя і воскресає для життя духовного.
* Що було прообразом новозавітного Хрещення?
Іоаннове “хрещення на покаяння для відпущення гріхів” (Мф. 1:4) – звершене ним у водах Іордану.
* Що, в Біблії, символізує вода?
Життя (Іс. 35:6-7), благодать Божу (Ін. 4:10-14), духовну і моральну чистоту людини (Іс. 1:16).
* На що було схоже хрещення Іоанна?
На ритуальні омивання.
* А в чому полягав смисл?
У підготовці до зустрічі Христа: “приготуйте путь Господеві прямими зробіть стежки Йому” (Мк. 1:3).
* Для чого Христос прийшов до Іоанна хреститися?
Щоб Своїм зануренням в Іордан освятити води річки, наділити їх Своєю енергією і силою, зробити їх життєдайними і живоносними.
* Якими словами заповідав Христос таїнство Хрещення?
“Йдіть, навчайте всі народи, хрестячи їх в ім’я Отця і Сина і Святого Духа” (Мф. 28:19).
* Які основні елементи чинопослідування таїнства містить заповідь Христа?
Попереднє навчання (“оголошення”), занурення у воду і формулу ” во ім’я Отця і Сина і Святого Духа”.
* У якій воді христили у ранню епоху?
У “воді живій”, тобто у проточній, річковій, а не стоячій, озерній.
* Який випадок Хрещення людини описано в “Лугові духовному”?
Хрещення не водою, а піском: подорожні перебували в глибині пустелі і їм загрожувала смерть, а води поблизу не було.
* Чому, в епоху імператора Константина (4-е ст.), зазвичай хрестили переважно дорослих?
Оскільки надавалось велике значення свідомому прийняттю таїнства.
* Коли хрестився сам імператор Константин?
Перед смертю.
* А святитель Григорій Богослов?
Був сином єпископа, проте хрестився у зрілому віці.
* А святителі Василій Великий та Іоанн Златоуст?
Після закінчення вищої школи.
* Що вказує на хрещення дітей?
Хрещення Корнилія з усією домівкою (Діян. 10:48).
* Що написав священомученик Іриней Ліонський (2-ге ст..)?
Христос прийшов спасти тих, які через Нього відроджуються в Бога: немовлят, отроків, юнаків, старих”.
* Що містить 124-е правило Карфагенського Собору (4-е ст.)?
Анафему тим, хто заперечує необхідність хрещення немовлят і новонароджених дітей.
* Як приймати те, що стосується віри, як головної умови дієвості таїнства (“хто увірує і охреститься, спасенний буде, а хто не увірує, осуджений буде” – Мк. 16:16)?
У випадку Хрещення немовлят сповідання віри промовляють восприємники (хресні батьки).
* Яке вони дають зобов’язання?
Виховати дітей у вірі і зробити їх Хрещення свідомим.
* На що здатна душа немовляти?
Сприйняти благодать Святого Духа.
* Як про це пише преподобний Симеон Новий Богослов?
“Я вірую, що охрещені немовлята освячуються і оберігаються під покровом Всесвятого Духа, і що вони – вівці духовного стада Христового і вибрані агнці, бо відзначені знаменням животворящого Хреста і повністю звільнені від свавілля диявола”,
* На якій умові немовлятам надається благодать Божа?
Наче запорука їхньої майбутньої віри, як зерна, які кидають у землю.
* Що, в давні часи, передувало Хрещенню?
Довгі місяці (інколи й роки) так званого оголошення, коли готуючись до таїнства, люди приходили в храм і слухали бесіди єпископа або священика, що розкривали їм сенс християнського життя.
* Коли вони виходили з храму?
Після читання Євангелія і проповіді.
* Який, відтоді, зберігся літургійний возглас?
“Всі оголошені – вийдіть”.
* Коли закінчувалися огласительні бесіди?
На Страстному тижні.
* Що відбувалось у Велику П’ятницю?
Звершувалося зречення сатани і сповідання віри.
* А у Велику Суботу…?
Після вечірньої літургії відбувалося саме Хрещення .
* Чим був нічний хресний хід навколо храму?
Ходою новохрещених, що одягали білий одяг і тримали запалені свічки, в церкву, де їх зустрічало тріумфальне “Христос воскрес”.
* Коли, в наш час, необхідне оголошення?
При хрещенні дорослих.
* Що є в чині Хрещення?
Молитви оголошення, вигнання диявола, зречення майбутнього охрещеного (або восприємника) диявола, сповідування віри в Христа, освячення води, помазання єлеєм і триразове занурення з промовленням слів: “Охрещується раб Божий (раба Божа)… во ім’я Отця, амінь, і Сина, амінь, і Святого Духа, амінь”.
* Що звершується одразу, після занурення в воду?
Таїнство Миропомазання.
* А після Миропомазання?
Триразове обходження навколо купелі зі співом “Всі ви, що у Христа хрестилися…”
* Коли причащають Святих Таїн охрещених?
Одразу після Хрещення або в найближчі дні.
* А в Римській Церкві?
Після досягнення дитиною семи років.
* Для чого Православна Церква допускає до Причастя з найменшого віку?
Щоб не позбавляти їх живого, хоч і не цілком усвідомленого зв’язку із Христом.
* Що людина одержує у таїнстві Хрещення?
Звільнення від первородного гріха і прощення всіх своїх гріхів.
* Коли Хрещення не приносить плоду?
Якщо за ним не відбудеться оновлення всього життя, духовного переродження, рішучої відмови від діянь “старої людини”.
* Чим є благодать Божа, що отримується в Хрещенні?
Запорукою, зерном, що проростатиме в людині.
* При якій умові людина позбавляється всіх плодів таїнства, відлучає себе від Христа і викидає себе із Церкви?
Якщо Хрещення було тільки формальністю, даниною традиції або моді, і людина продовжує жити як язичник або невіруючий.