* Що розуміють, під таїнствами, в православному богослов’ї?
Священнодії, в яких відбувається зустріч Бога з людиною і, звершується, наскільки можливо в земному житті, єднання з Ним.
* Як діє, у таїнствах, благодать Божа?
Освячує і душу, і тіло – залучаючи його до Божественного єства.
* Що ми отримуємо в таїнствах?
Досвід неба і передчуваємо Царство Боже.
* Коли до нього можна долучитися?
Після смерті.
* Що святі Отці називали “таїнством”?
Втілення Христа, Його спаситель не діло, Його народження, смерть, Воскресіння на інші події Його життя, власне християнську віру, вчення, догмати, богослужіння, молитву, церковні свята, священні символи…
* Про які таїнства йдеться в “Церковній ієрархії” Діонісія Ареопагіта?
Хрещення, Миропомазання і Євхаристію, однак “таїнствами” названі також по стриження в чернецтво і чин погребіння.
* Про які таїнства пише преподобний Феодор Студит (9-е ст..)?
Просвітлення (Хрещення), Зібрання (Євхаристію), Миропомазання, Священство, чернечий постриг і чин погребіння.
* Які таїнства, наразі, вважають у Православній Церкві?
Хрещення, Євхаристію, Миропомазання, Покаяння, Священство, Шлюб і Єлеосвячення.
* А всі інші священнодії…?
Належать до обрядів.
* Що містить, у кожному таїнстві, видима сторона?
Чин звершення, тобто слова і дії учасників, “речовину” таїнства (вода в Хрещенні, хліб і вино в Євхаристії).
* Що містить невидима сторона таїнства?
Духовне преображення і відродження людини.
* Що є “таємницею”?
Невидима частина, що залишається за межами зору і слуху.
* Чим людина долучається до дарів Святого Духа?
Як тілом, так і душею.
* Чому ми потребуємо видимих знаків Божої присутності?
Бо перебуваємо ще на землі.
* Чим долучаємось до Божественного єства?
Через воду, насичену Богом, через хліб і вино, напоєні Ним.
* Хто є завершувачем будь-якого таїнства?
Сам Бог.
* Що говорить диякон, перед початком Літургії?
“Час сотворити Господеві” (Пс. 118:126); тобто “час Госоду діяти”.
* Ким є священик і диякон?
Лише Його знаряддя.
* Як діє священик в момент преложення (перетворення) Святих Дарів?
Не діє сам, а тільки молится, призиваючи Бога Отця: “і сотвори хліб цей чесним Тілом Христа Твого, а те, що в чаші цій, – чесною Кров’ю Христа Твого”.
* Що підкреслює священик словами: “Охрещається раб Божий..”?
Те, що не він сам, а Бог звершує таїнство.
* Як про це пише святитель Амвросій Медіоланський?
“Хрестить не Дамасій, не Петро, не Амвросій і не григорій. Ми виконуємо свою справу як служителі, а дієвість таїнств залежить від Тебе. Не в людських силах подавати божественні блага – це Твій дар, Господи”.