— Розділ 8-й ТАЇНСТВА Життя в таїнствах

*   Що розуміють, під таїнствами, в православному богослов’ї?
Священнодії, в яких відбувається зустріч Бога з людиною і, звершується, наскільки можливо в земному житті, єднання з Ним.

 * Як діє, у таїнствах, благодать Божа?
Освячує і душу, і тіло – залучаючи його до Божественного єства.

* Що ми отримуємо в таїнствах?
Досвід неба  і передчуваємо Царство Боже.

 * Коли до нього можна долучитися?
Після смерті.

 * Що святі Отці називали “таїнством”?

Втілення Христа, Його спаситель не діло, Його народження, смерть, Воскресіння на інші події Його життя, власне християнську віру, вчення, догмати, богослужіння, молитву, церковні свята, священні символи…

 * Про які таїнства йдеться в “Церковній ієрархії” Діонісія Ареопагіта?
Хрещення, Миропомазання і Євхаристію, однак “таїнствами” названі також по стриження в чернецтво і чин погребіння.

 * Про які таїнства пише преподобний Феодор Студит (9-е ст..)?

Просвітлення (Хрещення), Зібрання (Євхаристію), Миропомазання, Священство, чернечий постриг і чин погребіння.

 * Які таїнства, наразі, вважають у Православній Церкві?
Хрещення, Євхаристію, Миропомазання, Покаяння, Священство, Шлюб і Єлеосвячення.

 * А всі інші священнодії…?

Належать до обрядів.

 * Що містить, у кожному таїнстві, видима сторона?
Чин звершення, тобто слова і дії учасників, “речовину” таїнства (вода в Хрещенні, хліб і вино в Євхаристії).

 * Що містить невидима сторона таїнства?

Духовне преображення і відродження людини.

 * Що є “таємницею”?
Невидима частина, що залишається за межами зору і слуху.

 * Чим людина долучається до дарів Святого Духа?
Як тілом, так і душею.

 * Чому ми потребуємо видимих знаків Божої присутності?
Бо перебуваємо ще на землі.

 * Чим долучаємось до Божественного єства?
Через воду, насичену Богом, через хліб і вино, напоєні Ним.

 * Хто є завершувачем будь-якого таїнства?
Сам Бог.

 * Що говорить диякон, перед початком Літургії?
“Час сотворити Господеві” (Пс. 118:126); тобто “час Госоду діяти”.

 * Ким є священик і диякон?
Лише Його знаряддя.

 * Як діє священик в момент преложення (перетворення) Святих Дарів?

Не діє сам, а тільки молится, призиваючи Бога Отця: “і сотвори хліб цей чесним Тілом Христа Твого, а те, що в чаші цій, – чесною Кров’ю Христа Твого”.

 * Що підкреслює священик словами: “Охрещається раб Божий..”?

Те, що не він сам, а Бог звершує таїнство.

 * Як про це пише святитель Амвросій Медіоланський?
“Хрестить не Дамасій, не Петро, не Амвросій і не григорій. Ми виконуємо свою справу як служителі, а дієвість таїнств залежить від Тебе. Не в людських силах подавати божественні блага – це Твій дар, Господи”.