—- Небо на землі

* Як говорить про Церкву святитель Герман, патріарх Константинопольський?
“Церква – небо земне, де небесний Бог живе і діє”.

 * Що обіцяв Христос, при Своєму Вознесінні?
“Я з вами у всі дні до кінця віку” (Мф. 28:20).

* В що об’єднані Церква небесна і Церква земна?
В одне Христове тіло – єдине і неподільне.

 

                          Властивості Церкви

 * Які слова Нікейсько-Царгородського Символу визначають властивості Церкви як боголюдського організму?
“Вірую… в Єдину, Святу, Соборну й Апостольську Церкву”

 * Чому Церква – єдина?

Бо утворена за образом Святої Тройці.

 * Що Вона собою розкриває?
Таємницю сутності єдності при іпостасній відмінності.

 * З чого складається?
З безліч окремих особистостей-іпостасей.

 * Чим скріплена?
Єдністю віри і таїнств.

 * Як про це пише апостол Павло?
“Одне тіло й один дух… один Господь, одна віра, одне хрещення, один Бог і Отець усіх, Який над усіма, і через всіх, і у всіх нас” (Еф. 4:4-6).

 * Як, про цю єдність, моливсь Ісус на Тайній вечері?
“Отче Святий! Збережи їх в ім’я Твоє, тих, кого Ти дав Мені, щоб вони були єдине, як і Ми… Не за них же тільки благаю, але й за віруючих у Мене за словом їхнім. Щоб були усі єдине: як Ти, Отче, у Мені, і Я в Тобі, так і вони нехай будуть у Нас єдине” (Ін. 17:11-21).

 * В чому відображена любов трьох Осіб Святої Троїці?
В єдності Церкви.

 * Як про це пише архієпископ Іларіон (Троїцький)?
“На землі немає єдності, з якою можна було б зрівняти єдність церковну; така єдність знайшлася тільки  на небі… Люди, що долучилися до Церкви і полюбили одне одного, схожі на трьох Осіб Пресвятої Тройці”.

 * Як про святість Церкви, говорить апостол Павло?
“Христос возлюбив Церкву і віддав Себе за неї, щоб освятити її… щоб поставити її перед Собою славною Церквою, що не має плями чи вади чи чогось подібного, а щоб була вона свята і непорочна” (Єф. 5:23-27).

 * Чим зумовлена святість Церкви?
Не тільки святістю Христа як її глава, але й святістю, до якої покликані всі її члени.

 * Як апостоли, у своїх посланнях, називають християн?
“Святими”.

 * Що вони мають на увазі?
Те, що святість не є недосяжним ідеалом, а нормою для членів Церкви.

 * Яких святих – дуже мало?

Що подолали гріх і пристрасті.

 * Які – більшість християн?
Грішники, які є членами Церкви не через досягнуту святість, а через своє прагнення до неї і покаяння.

 * В чому полягає завдання Церкви?
В тому, щоб освячувати їх і приводити до Бога.

 * Як говориться про християн?
Вони перебувають у вітчизні і в дорозі, тобто одночасно всередині Церкви і ще на шляху до неї.

 * Як говорить, про соборність Церкви, святитель Кирил Єрусалимський?
“Церква називається соборною тому, що в сукупності і без жодного опущення викладає все, що повинне входити до складу людського знання – догмати про видиме і невидиме, про небесне і земне…”

 * В чому полягає апостольство Церкви?
В тому, що вона заснована апостолами, зберігає вірність їх вченню, має преємство від них і продовжує їхнє служіння на землі.

 * Хто говорить про те, що Церква зведена “на основі апостолів і пророків”?
Апостол Павло (Єф. 2:20).

 * Що розуміється під апостольським преємством?
Безпреревний ланцюг руко положень (тобто посвячень у сан єпископа), що тягнеться від апостолів до сьогоднішніх єпископів.

 * А де преємство перервало?

Визнаються такими, що відпали від Церкви.

 * Яку місію апостолів продовжують єпископи на землі?

Служіння, проповіді, управляння існуючими церковними общинами і заснування нових общин.

 * Хто покликаний до місіонерського служіння?
Не тільки єпископи і священики, але і кожен член Церкви.

 * Чому місія, покладена Христом на апостолів та їхз наступників, наразі далека від завершення?
Тому, що існує на землі багато народів, яких майже не торкнулася проповідь Христа, величезні регіони, де євангельське слово ледве чутне.

 * Коли апостольська община остаточно усвідомила себе Церквою?
В момент П’ятидесятниці.

 * Якими словами кондак П’ятидесятниці розкриває смисл цієї події?
“Коли Ти, Всевишній, зійшов і мови змішав, то поділив між собою народи. Коли ж вогнені язики ти роздавав, то до з’єднання всх призвав, тому однодушно славимо Пресвятого Духа”.

 * Яке тут міститься нагадування?
Про вавилонське стовпотворіння, коли Бог, побачивши безумство людей, що зібралися будувати вежу до небес, зійшов і змішав їхні мови, щоб вони перестали розуміти один одного і припинили будівництво стовпа, який одно звалився б і поховав їх під своїми уламками (Бут. 11:1-9).

 * Де відновлюється зруйнована, з вини людей, єдність людського роду?
В Церкві, де немає відмінності за національною і мовними ознаками.

 * Яка тут дається “нова мова”?
Мова віри і молитви, одностайності й любові.

 * Хто може примирити усіх, покликати до єднання і злагоди?
Святий Дух, який є “Духом премудрості і розуму, Духом поради і кріпості, Духом відання і благочестя” (Іс. 11:2).