* Скільки знадобилось часу, щоб вчення про Трійцю набуло точних богословських визначень?
Декілька століть.
* Для чого було потрібно виробити відповідну термінологію?
По-перше для того, щоб спростувати єресі, що виникали, і, по-друге, щоб про Трійцю можна було говорити людям, вихованим у традиціях античної філософії.
* Як вчив про Святу Трійцю Савелій (3-є ст..)?
Як про одну неподільну Монаду, що діяла в різні часи в трьох різних модусах: у Старому Завіті Бог проявляв Себе як Отець, у Новому Завіті як Син, а в Церкві після П’ятидесятниці як Святий Дух.
* Чим стало вчення Савелія?
Крайнім проявом монархіанства, в основі якого лежало уявлення про Бога як про неподільну Монаду.
* А як навчав олександрійський священик Арій?
“Отець є єдиним істинним Богом, а Син є Його творінням; народжений раніше часу й віків.
* Чим є аріанство?
Одним їз форм субординаціонізму, тобто вчення про підкорювання Сина Отцеві, а Духа – Синові.
* Як Нікейський Собор говорить про Сина?
Як про “єдиносущного” (хомоусіос) Отцеві, тобто такого, що має одну сущність з Отцем.
* Якого значення набуло слово “іпостась”?
Особистого існування, тобто персонального і конкретного буття.
* Хто відіграв вирішальну роль в остаточному виробленні троїчної термінології?
“Великі каппадокійці” – Василій Великий, Григорій Богослов та Григорій Ніський.
* Як вони сформулювали вчення про Святого Духа?
Як єдиносущного і рівного Отцеві й Синові.
* В яких термінах розкривається православне вчення про Бога Трійцю?
Бог є єдиним по сущності, але при цьому є єдиним і в трьох Іпостасях.
* На що вказує формула: “одна сущність – три Іпостасі”?
На онтологічну єдність Божества.
* Що підкреслювала?
Самостійність кожної Іпостасі.
* Ким є Отець, Син і Святий Дух?
Три повноцінні Особистості-персони, кожна з Яких володіє не тільки повнотою буття, але водночас є й все цілим Богом.
* Ким не є одна Іпостась?
Третиною загальної сущності.
* А що в Себе вміщає?
Всю повноту Божественної сущності. Отець є Бог, а не третина Бога, Син також є Бог і Святий Дух – також Бог.
* Ким є всі разом?
Не є трьома Богами, а одним Богом.
* Як сповідуємо Бога?
“Отця і Сина і Святого Духа – Троїцю єдиносущну і нероздільну”.
* Що не роблять три Іпостасі?
Не ділять єдину сущність на три сущності.
* А єдина сущність…?
Не зливає і не змішує три Іпостасі в одну.