* Розділ 4-й ТВОРІННЯ Бог Творець

* Який – основний із догматів християнства?
Вчення про Бога-Творця, Який творить Всесвіт із нічого.

 * Як про це сказано в Старому Заповіті?
“Поглянь на небо та землю і, бачивши все, що на них, пізнай, що усе сотворив Бог із нічого” (2 Мак. 7:28).

 * Завдяки чому воно отриало буття?
Вільній волі Творця: “Він сказав і сталося, Він звелів – і з’явилося” (Пс. 32:9).

 * З чого видно, що  у творінні брали участь всі три Особи Святої Трійці?
Із слів, що були сказані уже в Старому Завіті: “Словом Господнім небеса створені, і Духом уст Його – вся сила їхня” (Пс. 32:6).

 * Як говорить, про цю творчу роль Бога Слова, апостол Іоанн?
“Усе через Нього почало бути і без Нього ніщо не почало бути” (Ін. 1:3).

 * Як сказано в Біблії про Духа?
“Земля ж була безвидною і пустою, і темрява над безоднею, і Дух Божий витав над водою” (Бут. 1:2).

 * Як алегорично виразився святий Іриней Ліонський про Слово і Дух?
Що вони є “дві руки” Отця.

 * Про що тут іде мова?
Про спів дію, спільну творчість Трьох: Їхня воля одна, але кожному властива своя дія.

 * Кому і що належить  у процесі творіння?
Отцеві належить роль Першопричини всього, Синові Логосу (Слову) роль

Деміурга-Творця, а Святий Дух довершує, тобто доводить до досконалості все сотворене.

 * Чому , говорячи про творчу роль Сина, отці Церкви вважають за краще називати Його Словом?
Бо Воно являє Отця, відкриває Отця, і, як усяке слово, Воно звернене до когось, у даному випадку до всього творіння.

 * Як про це сказано Іоанном Богословом?
“Бога не бачив ніхто ніколи: Єдинородний Син, сущий в лоні Отчому, – Він явив” (Ін. 1:18).

 * Кого явив Син створеному буттю?
Отця.

 * Що сталось, завдяки Синові?
Любов Отця проллялася на створене буття, і воно отримало життя.

 * Ким є Логос у Філона Олександрійського?
Посередником між Богом і творінням.

 * А про що говорить християнська традиція?
Про творчу силу Логоса.

 * Як, про це, написано у Книзі пророка Ісайї?
“Слово Моє, Яке виходить із вуст Моїх – Воно не повертається до Мене пустим, але виконує те, що Мені угодно, і здійснює те, для чого послав Я Його” (Іс. 55:11).

 * Чим не є створене буття, відносно природи Бога?
Еманацією – пролиттям Божества.

 * Чого не зазнала Божественна сущність, у процесі створення світу?
Жодного розділення чи зміни: вона не змішалася зі створеним і не розчинилася в ньому.

 * Ким є Бог?
Художником.

 * А Його творіння?
Картиною, в якій можемо впізнавати Його “пензель”, Його “руку”, побачити відблиски Його творчого розуму.

 * Ким Бог залишивсь, після творіння?
Тим, Ким і був.

 * З якої причини Бог сотворив усе?
Святоотцівське богослів’я відповідає: “через надлишок любові та благості”.

 * Як про це пише преподобний Іоанн Дамаскін?
“Як тільки благій і преблагий Бог не задовольнився споглядати Себе Самого, але через надлишок благосні захотів, щоб відбулось щось, що в майбутньому користувалося б Його благодіяннями і було причетне до Його благосні, Він виводить їз небуття в буття і творить усе”.

 * Як можна сказати іншими словами?
“Бог захотів, щоб було іще щось, що брало б участь у Його блаженстві, було причетним до Його любові”.