* Який – основний із догматів християнства?
Вчення про Бога-Творця, Який творить Всесвіт із нічого.
* Як про це сказано в Старому Заповіті?
“Поглянь на небо та землю і, бачивши все, що на них, пізнай, що усе сотворив Бог із нічого” (2 Мак. 7:28).
* Завдяки чому воно отриало буття?
Вільній волі Творця: “Він сказав і сталося, Він звелів – і з’явилося” (Пс. 32:9).
* З чого видно, що у творінні брали участь всі три Особи Святої Трійці?
Із слів, що були сказані уже в Старому Завіті: “Словом Господнім небеса створені, і Духом уст Його – вся сила їхня” (Пс. 32:6).
* Як говорить, про цю творчу роль Бога Слова, апостол Іоанн?
“Усе через Нього почало бути і без Нього ніщо не почало бути” (Ін. 1:3).
* Як сказано в Біблії про Духа?
“Земля ж була безвидною і пустою, і темрява над безоднею, і Дух Божий витав над водою” (Бут. 1:2).
* Як алегорично виразився святий Іриней Ліонський про Слово і Дух?
Що вони є “дві руки” Отця.
* Про що тут іде мова?
Про спів дію, спільну творчість Трьох: Їхня воля одна, але кожному властива своя дія.
* Кому і що належить у процесі творіння?
Отцеві належить роль Першопричини всього, Синові Логосу (Слову) роль
Деміурга-Творця, а Святий Дух довершує, тобто доводить до досконалості все сотворене.
* Чому , говорячи про творчу роль Сина, отці Церкви вважають за краще називати Його Словом?
Бо Воно являє Отця, відкриває Отця, і, як усяке слово, Воно звернене до когось, у даному випадку до всього творіння.
* Як про це сказано Іоанном Богословом?
“Бога не бачив ніхто ніколи: Єдинородний Син, сущий в лоні Отчому, – Він явив” (Ін. 1:18).
* Кого явив Син створеному буттю?
Отця.
* Що сталось, завдяки Синові?
Любов Отця проллялася на створене буття, і воно отримало життя.
* Ким є Логос у Філона Олександрійського?
Посередником між Богом і творінням.
* А про що говорить християнська традиція?
Про творчу силу Логоса.
* Як, про це, написано у Книзі пророка Ісайї?
“Слово Моє, Яке виходить із вуст Моїх – Воно не повертається до Мене пустим, але виконує те, що Мені угодно, і здійснює те, для чого послав Я Його” (Іс. 55:11).
* Чим не є створене буття, відносно природи Бога?
Еманацією – пролиттям Божества.
* Чого не зазнала Божественна сущність, у процесі створення світу?
Жодного розділення чи зміни: вона не змішалася зі створеним і не розчинилася в ньому.
* Ким є Бог?
Художником.
* А Його творіння?
Картиною, в якій можемо впізнавати Його “пензель”, Його “руку”, побачити відблиски Його творчого розуму.
* Ким Бог залишивсь, після творіння?
Тим, Ким і був.
* З якої причини Бог сотворив усе?
Святоотцівське богослів’я відповідає: “через надлишок любові та благості”.
* Як про це пише преподобний Іоанн Дамаскін?
“Як тільки благій і преблагий Бог не задовольнився споглядати Себе Самого, але через надлишок благосні захотів, щоб відбулось щось, що в майбутньому користувалося б Його благодіяннями і було причетне до Його благосні, Він виводить їз небуття в буття і творить усе”.
* Як можна сказати іншими словами?
“Бог захотів, щоб було іще щось, що брало б участь у Його блаженстві, було причетним до Його любові”.