—– Божественні імена

* На що вказують імена Бога, котрі зустрічаються у Святому Письмі?
На ті чи інші Його властивості.

 * Кому приписується знаменитий трактат – “Про Божественні імена”?
Діонісію Аеропагіту.

 * Чим він є?
Першим христианським систематичним викладом цієї теми.

 * Що підкреслюють деякі імена, присвоєні Богові?
Його перевагу над видимим світом, Йогов ладу, царське достоінство.

 * Що означає ім’я Господь (гр. Кіріос)?

Верховне владарювання Бога не тільки над вибраним народом, але й над усім всесвітом.

 * А – Господь Саваоф?
Господь воїнств (небесних), Господь сил, Господь віків, Владика, Цар слави, Цар тих, що царюють, і Господь тих, що володарюють.

 * Як про це написано в Біблії?
“Твої, Господи, велич, і могутність, і слава, і перемога, і пишність, і усе, що на небі і на землі – Твоє; Твоє, Господи, царство, і Ти понад усім як Владика. І богатство, і слава від імені Твого, і Ти владарюєш над усім; і в руці Твоїй сила і могутність, і у владі твоїй звеличувати і зміцнювати усе” (1 Цар. 29: 11-12).

 * Що означає слово “Вседержитель” (гр. Пантократор)?

Те, що Бог усе тримає у Своїй руці, підтримує Всесвіт і лад у ньому.

 * Як про це говорить пророк Ісаія?
” Моя рука заснувала землю, і Моя правиця разпростерла небеса” (Іс. 48: 13).

 * А апостол Павло…?
Бог “тримає усе словом сили Своєї” (Євр. 1: 3).

 * Що показують імена Святий, Святість, Освячення, Благий, Благість?
Те, що Бог має в собі всю повноту добра і святості, при цьому Він проливає це добро на всі Свої творіння, освячуючи їх.

 * Що означають слова: “Нехай святиться ім’я Твоє”?
Нехай буде ім’я Твоє святе не тільки на небесах, у духовному світі, але й тут, на землі: нехай святиться воно серед нас, щоб ми стали святими, як Ти…

 * Як ще Бог називається?
Мудрістю, Істиною, Світлом, Життям.

 * Як це толкує святитель Григорій Богослов?

“Мудрістю як знання божественних і людських діл… Істиною як єдине, а не множинне єство (бо істинне є єдиним, а неправдиве багатоликим)… Світлом як світлість душ, очищених в умі й житті, бо якщо незнання та гріх – пітьма, то знання й божественне життя – світло… Життям, бо він світло, опора і звершення усякої розумної природи”.

 * Як ще Бог називається?
Спасінням, Викупленням, Визволенням, Воскресінням.

 * Що звершується у Христі?

Спасіння людини від гріха та вічної смерті, воскресіння в нове життя.

 * Що підкреслює ім’я Бога Правдою і Любов’ю?

Божественну справедливість: Він Суддя, що карає за зло і нагороджує за добро.

 * Що відкрив Син про Свого Небесного Отця?
Те, що Він радше благий і благосний, ніж правосудний і справедливий.

 * Де це бачимо?
В главі Євангелія про блудного сина.

 * За що батько прийняв блудного сина?
За один лише жаль, проявлений сином.

 * Де ж правосуддя Боже?
В тому, що ми грішники, а Христос помер за нас?

 * Як Іоанн Богослов називає Бога?

“Бог є любов” (1 Ін. 4618).

 * Як про це ім’я говорить Григорій Богослов?
“Це ім’я угодне Богові більше від будь-якого іншого імені”.

 * З чим Бог порівнюється?
Із сонцем, зіркою, вогнем, вітром, росою, хмарою, каменем, скелею, пахощами.

 * Як говориться про Христа?
Як про Пастиря, Вівцю, Агнця, Путь, Двері, образ Божий.

 * Що вгадуємо, в притчах Христа, під видами перлини, дерева, закваски в

тісті, насіння на полі?
Дещо незрівнянно більш велике й значне.

 * Як, про Бога, говориться у багатьох текстах Святого Письма?
Як про людиноподібну істоту, що має обличчя, очі, вуха, руки, плечі, ноги, дихання.

 * Як Бог себе поводить?
Повертається або відвертається, згадує або забуває, гнівається або ж заспокоюється, дивується, тужить, ненавидить, ходить, чує.

 * Що лежить в основі цього антропоморфізму?
Досвід особистої зустрічі з Богом як із живою істотою.

 * До чого вдавалася людина, намагаючись виразити цей досвід?
До земних слів та аналогій.

 * Яких понять немає у біблійній мові?
Абстрактних.

 * Як казали, щоб позначити якийсь проміжок часу?
Не говорили “епоха” чи “період”, а “година”, “день”, “рік” чи “століття”,

* А коли потрібно було сказати про матеріальний та духовний світ?
Не говорили “Матерія” і “духовна реальність”, а – “небо” й “земля”.

 

* Чому біблійна мова, на відміну від філософської, відзначається граничною конкретністю?
Досвід біблійного Бога був досвідом особистої зустрічі, а не абстрактних умоглядних спекуляцій.

 * Як древні відчували Бога?
Поряд із собою – Він був їх царем, керманичем, Він був присутній на їхніх богослужіннях, святах, зібраннях.

 * Як зрозуміти слова Давида: “почув Господь моління моє” (Пс. 6:10)?

Це не означає, що Бог раніше не чув, а зараз почув: Бог чув завжди, тільки людина раніш цього не відчувала, а зараз відчула.

 * Як зрозуміти прохання: “яви лице Твоє рабу Твоєму” (Пс. 30:17)?

Це прохання не про те, щоб Бог, Якого раніше не було, раптом опинився тут, бо Він присутній завжди і скрізь, а щоб людина, що раніше не помічала Бога,

змогла Його побачити, відчути, пізнати, зустріти.

 * Як Бог, у Біблії, багато раз названий?
Отцем.

 * Як про це написано у пророка Ісаії?
“Тільки Ти – Отець наш, бо Авраам не впізнає нас, і Ізраіль не визнає нас своїми; Ти ж, Господи, Отець наш, споконвіку ім’я Твоє – Іскупитель наш” (Іс. 63:16).

 * На чому наполягають деякі представники так званого феміністського богослів’я?
На тому, що Бог рівнозначно є Матір’ю.

 * Як вони читають молитву “Отче наш…”?
“Отче наш і Мати”.

 * Чого вони не розуміють?
Того факту, що розділення на дві статі існує у людському і тваринному світі, але не в Божественному бутті.

 * З яким іменем Бог відкривався Ізраїльському народу?

З іменем Отець.

 * Ким воплотився Бог?
Не жінкою, а чоловіком – Іісусом Христом.