* У якому році Собор руських архіпастирів у Москві обрав митрополитом Всеросійським святителя Іону?
У 1448-му.
* Що сталося за життя митрополита Іони?
Поділ Руської Церкви на дві митрополії – Московську і Київську.
* Чого не похитнув цей поділ?
Їхньої духовної єдності.
* В яких документах вона називалася Руською церквою?
В грамотах московських, польських і литовських правителів, і в канцелярії
Константинопольського Патріарха.
* Чиєму впливові була недоступна Московська митрополія?
Римському впливові.
* Що робилося в митрополії Київській?
У 1569 році проголошено об’єднання Лаври з Польщею. Люблінська унія
юридично узаконила панування польської шляхти і католицтва у
Південно-Західній Русі. Разом їз соціальним гнітом народ швидко відчув на собі і гніт релігійний.
* Для чого польський уряд прагнув викоренити в Польщі Православ’я?
Щоб злити Русь з Польщею.
* Яку ідею плекав польський король Стефан Баторій?
Хрестового походу проти турків.
* Що при цьому вважалося?
Те, що для успіху справи необхідно привернути Москву; зробити її підлеглою Папі.
* Що робило союз для Римської Церкви ненадійним?
Не бажання царя Івана Грозного слухати про унію з католиками.
* Що думали зробити Стефан Баторій і Антоній Поссевін, щоб окатоличити Москву?
Нав’язати їй царя-католика.
* До якого висновку прийшли у Римі, після знайомства з дійсним станом справ?
Що Руська Православна Церква є цілісним організмом і ніколи вона не погодиться коритися владі папи.
* Від чого в Римі не відмовились?
Від наміру покорити собі Русь.
* Що , для цього, було умовою?
Повного панування католицизму в Польщі.
* Коли це набуло особливої актуальності?
Після того, як у 1589 р. Руська Православна Церква була зведена на ступінь патріархату.
* Яке право, в цей час, широко використовували польські королі?
“Подавання духовних хлібів”, тобто архієрейських кафедр, монастирів, інколи навіть храмів.
* До чого це привело ієрархію Православної Церкви в Польсько-Литовській державі?
До значного морального розкладу.
* Що втратили єпископи, в очах своєї пастви?
Належну повагу і значення.
* Чим вони залишалися, будучи духовними тільки за ім’ям та одягом, в своїй діяльності?
Світськими панами, поміж яких вони й обиралися королем, жили й діяли, як пани.
* Кого тривожило таке положення Православної Церкви в Польщі?
Константинопольську і Руську Церкви.
* Яке стояло питання?
Про долю Православ’я не лише в Польсько-Литовській державі, а й в усій
Східній Європі.
* Що в цьому переконувало?
Виступи єзуїта Антонія Поссевіна.
* Що, у зв’язку з цим, робить Константинопольський Патріарх Ієремія 2-й?
Прибуває на Русь і 26 січня 1589 р. поставляє Московського митрополита Іова в сан патріарха.
* Що зробив Патріарх Ієремія 2-й в липні 1589р. у Вільнюсі?
Скликав собор і позбавив влади митрополита Онісіфора за двоєженство.
* Кого підтримав, у Польщі, Патріарх?
Православні братства, які мужньо взяли на себе захист Православ’я.
* Чо?му сприяла діяльність братств?
Зміцненню зв’язків руського, українського і білоруського народів.
* Що вбачали єпископи в цих братствах?
Джерело обмежень і єдиновладдя.
* До чого вони почали схилятися?
До думки про унію з Католицькою Церквою.
* Чому феодали Речі Посполитої теж були прихильники церковної унії?
Бо вона укріпляла їхнє панування і послаблювало симпатії православного населення до єдиновірної Руської держави.
* Де, і коли бцла проголошена унія?
В Бресті 6-10 вересня 1596 році.
* На що перетворилося православ’я в Польско-Литовській державі.
На “зневажену хлопську схизму”.
* Чому?
Бо сповідувалося воно переважно нижчими прошарками населення і
підлягало переслідуванню.
* Чиї твори широко використовувалися у боротьбі проти католицької пропаганди?
Преподобного Максима Грека.
* Який його твір був виданий в Острозі?
“Про хресне знамення”.
* Яка велика полемічна праця Захарії Копистенського є яскравим свідченням східнослав’янської єдності?
“Палінодія”.
* Як пронеї говорив Іван Франко?
“… сумою і вінцем усієї південноруської анти уніатської полеміки”.
* Що тут З. Копистенський вперше чітко і повно розкриває?
Дружбу і спільність східно-слов’янських народів, відстоює єдність усіх трьох народів-братів, яке склалося історично.
* Чо?му від нав, уперше, коротку характеристику?
Суспільної та літературної діяльності російського письменника 14 ст. старця
Артемія, який брав активну участь у боротьбі проти римсько-католицької
пропаганди.
* Скільки було видано у Львові, протягом 17-го ст., примірників слов’янських букварів?
35 тисяч.
* Що було відіслано у 1681 році з Києва до Москви?
Сто примірників часословів, псалтирів та абеток.
* Яку книгу у 1681 році послав на Україну цар Федор Олексійович в подарунок митрополитові Варлааму Ясинському, видану у Москві?
Симеона Полоцького “Обід душевний”.
* Що містять в собі майже всі листи і “чолобитні” митрополита Київського Іова на ім’я Московького уряду.
* Прохання про допомогу Україні та Білорусії у боротьбі проти польсько-шляхетського гноблення та про воз’єднання України з Росією.
* Хто був продовжувачем справи митрополита Іова?
Митрополит Ісайя.
* Що він виявляв, в своїй чолобитній, царю Михайлові?
Визнати владу московського царя.
* Що він писав Московьскому Патріарху Філарету 4 грудня 1622 року?
“Звідусіль гоніння, звідусіль злидні, звідусіль біда, не маємо звідки допомоги ждати. Цього ради спробував послати до православного вашого царя, про милосердя просячи…”
* Про що сповіщали царські воєводи в Путивлі?
Що на кордоні зібралося багато ченців, готові перейти у підданство Росії.
* Коли було об’єднання України з Росією?
У 1654 році.
* Хто виступив, одним з перших, “насаджувачів” шкільного навчання в Москві?
Єпифаній Славинецький.
* Хто мав великий вплив на розвиток проповідництва в Руській державі?
Симеон Полоцький.
* Ким став Єпифаній Славинецький у Москві, з 1658 року?
Ректором греко-латинської школи при Чудовому монастирі.
* Чим він вирізнявся?
Різнобічним знанням мов.
* Хто був автором “Букваря”?
Каріон Істомін.
* Що теоретично обґрунтували викладачі Києво-Могилянської колегії?
Необхідність возз’єднання Україні з Росією.
* Чо?му сприяли своєю діяльністю?
Цьому політичному союзові.
* Чим стала освіта?
Тією областю, де найширше розгорнулося російсько-українське співробітництво.
* Яка була потреба в російському суспільстві, в другій половині 17-го ст..?
В досвідчених організаторах освіти (а вони вже були в Україні) і сприятливих
можливостях розвитку їхніх здібностей.
* Якій твір, написаний у 17-му столітті, видавався, до середини 19-го ст.
понад 20 раз?
“Синопсис”.
* Що це була за книжка?
Перший підручник історії.
* Який твір, написаний М. Ломоносовим, вийшов в 1766 році?
Древняя российская история”.
* Що дозволив цар Олексій, Кийвському братству, грамотою від 30 серпня 1650 року?
Збирати пожертви на території Росії.
* А що він дозволив 31 грудня 1659 року?
Володіти вотчинами.
* На що вплинуло підвищення освіти і боротьба з унією?
На підвищення морального рівня ієрархів та оживлення чернечого життя.
* Чим відрізнялись православні монастирі від уніатських?
Багаточисельністю.
* Хто доклав чимало зусиль до розвитку чернецтва, освіти і братств?
Преподобний Іов Залізо, преп.. Іов і Феодосій Скитські, митрополит Ісайя, єпископ Луцький Ісаакій, Єлисей Плевенецький, Леонтій Карпович.
* Хто були найвидатнішими проповідниками середини та другої половини 17-го століття?
Архієпископ Лазар Баранович, Іоанікій Голятоський, Іосаф Краковський, та Антоній Радиввиловський.
* Чого вони були прибічниками?
Возз’єднання України з Росією.
* Чиї проповіді були особливо відомі в Москві та інших містах?
Іоанникія Голятовського.
* На що сподівалися у Москві, після державного возз’єднання?
Що скоро з’єднаються обидві розділені половини Руської Церкви..
* Який титул носив Патріарх Никон?
Великої і Малої та Білої Русі.
* Що сталось в Київській митрополії, у питанні про свою підлеглість Москві?
Утворилось дві партії.
* Хто прагнув до церковної єдності?
Біле духовенство і народ.
* Хто схилявсь до шляхетськох Польщі?
Вище духовенство і козацька старшина.
* Що їм було вигідніше?
Номінально залежати від Константинополя, чим за майбутню дійсну залежність від Московського Патріарха.
* Хто довго не виявлял покори цареві і Московському Патріархові?
Спадкоємець Петра Могили, митрополит Київський Сильвестр Коссов.
* Від чого рішуче відмовився спадкоємець Сильвестра (з 1657 р.) Діонісій Балабан?
Прийняти посвячення у Москві.
* Куди він перейшов разом з гетьманом І. Виговським?
У польське підданство.
* Що одержала Росія по договору “вічного миру”, з Польщею?
Лівобережну Україну та Київ.
* Що зобов’язалися поляки, в інших областях?
Дати православним свободу віри й повернути єпархії: Луцьку, Львівську, Перемишльську і Могилівську.
* Хто відмовися їхати в Москву на поставленняв митрополита Київського?
Архієпископ Лазар Баранович.
* Кого послали, за ухвалою Київського Собору 1686 року?
Єпископа Луцького Гедеона Четверинського.
* На що погодився, після соборного розгляду з іншими патріархами, Константинопольський Патріарх Діонісій у 1687 році?
Визнати залежність Київської митрополії від Московського Патріарха.
* Що відзначалося у грамоті, до Московького Патріарха Іоакима?
“Да отныне сия митрополия Киевская да будет подлежащи к святому патриаршескому престолу, яко егда прилучится нужда поставления хотящему бытии в епархии той, да поставляется от патриаршествующего по времени в богохранимом великом граде Москве, его аще изберут повинующиеся той епархии Киевской боголюбивые епископы, честнейшие архимандриты, преподобные игумены, честных и святых монастырей, благочестивыя и святыя и преподобные иеромонахи, преподобные монахи и прочия начальники и начальствующии по содержанию обычая места того”.
* Про що повідомляв цар у грамоті на ім’я гетьмана Івана Самойловича?
Київському митрополиту “все обыкновения прежние без применения вольно содержати повелеваем и утверждаем, и в том бытии им на нашу государеву милость во всем надежным”.
“Православний вісник”, 1990, № 8.